•  . 60-dagars öppet köp!*
  • . Vi skickar inom 1-3 dagar!
  • . Frakt  49 kr - fri frakt över 2000 kr
 

 

 

 

Hööks historia - Hööks

Hööks historia

Hööks historia - från 1931 till idag

Berättelsen om Hööks börjar redan 1931. Då startade Bengt Hööks styvfar, Oscar Waern, ett litet sadelmakeri i småländska Eksjö.

Under 1930-, 1940-talen var hästen framför allt ett redskap inom jordbruk och armén. Att använda hästen för att rida eller för andra fritidsaktiviteter var mycket ovanligt - det var i stort sett ett okänt begrepp. De flesta städer hade då sitt eget sadelmakeri, men Oscar Waerns rörelse blev känd över hela Norden och kom att bli en viktig leverantör till svenska försvaret.

Hästen var en viktig del av människans vardag och Oscar Waerns företag växte. När det var som störst hade han ca 100 anställda (av 15 olika nationaliteter!) i sju olika verkstäder. Man tillverkade framför allt selar och sadlar - allt syddes för hand! Den största enskilda ordern till försvaret var på hela 5 000 selar. Oscar Waern fick medalj av kung Gustav V för sin insats under krigsåren.

På 1950-talet ändrades förutsättningarna. Samhället motoriserades och hästarna spelade en allt mindre roll. Detta medförde att antalet hästar minskade och det skulle ta många år innan trenden vände. Först på 1970-talet genomgår ridningen en stor förvandling. Från att vara en sällsynt företeelse till att bli en folksport och antalet hästar ökade igen.

Bengt Höök, som under flera år rest som försäljare av hästutrustning i Sverige, köpte företaget av sin far 1976. Hööks Hästsport var fött!

Nya vindar!

Vår strävan att erbjuda kunderna bättre kvalitet till lägre priser var banbrytande! Uppskattningen var enorm och företagets popularitet ökade snabbt.

Den första postorderkatalogen skickades ut 1979. Det var en mycket enkel katalog - 16 handtextade sidor som trycktes i svartvitt. De efterföljande katalogproduktionerna utvecklades i takt med företaget.

Hööks växer

Förutom att sälja varor i butiken i Mossebo och på postorder, reste Bengt under många år runt med familjen och sålde på marknader och tävlingar över hela landet. Detta var enormt uppskattat och gjorde att kontakt skapades med massor av intressanta och trevliga hästmänniskor.

I mitten av 1980-talet var de gammaldags lokalerna i Mossebo för små. Företaget flyttade in till Tranemo 1986, där både butik och postordern fick chans att växa. 1988 utnämndes Bengt Höök till Sadelmakarmästare.

Fastigheten i Tranemo byggdes ut flera gånger under några år innan det stod klart att det behövdes större åtgärder. För att kunna möta den stora efterfrågan togs år 2000 beslutet att flytta till nybyggda lokaler i Borås.

I takt med att ridsporten och Hööks växer, har även hästutrustningen utvecklats till att bli mer funktionell och modeinspirerad. Detta har vi tagit fasta på med egen produktutveckling. Ökade kvantiteter har medfört att nya produkter kan tas fram direkt hos tillverkaren och priserna hållas nere.

Internet och webbutik

1999 introducerades hemsidan på Internet i Sverige, Norge, Danmark och Finland vilket genast blev en stor succé! Förutom att beställa varor och kataloger kan nu kunderna få information och tips om hästar och hästutrustning. Hemsidan är idag en av de mest besökta inom hästbranschen i Norden!

Butikerna

1992 öppnades den första butiken på annan ort - Trollhättan - och i takt med att företaget växer öppnas fler butiker. Våra butiksöppningar brukar alltid vara populära och vi märker tydligt att vi är efterlängtade på nya orter. Personalen i våra butiker är själva hästfolk som gärna bjuder på sina erfarenheter och kunskaper. Vi kan häst!

Idag & imorgon

Hööks är idag störst på hästsport i Norden. Vi omsätter ca över 450 miljoner SEK miljoner och har ca 350 engagerade medarbetare som göra allt för att serva våra kunder. Idag är vår hemsida tillsammans med våra butiker och katalogen våra viktigaste redskap för att nå dig som kund.

Vi har ett arv av kunskap, produktutveckling och serviceanda vars ursprung ligger nästan 80 år tillbaka i tiden. Genom att finnas till hands för våra kunder 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, gör vi allt för att tillmötesgå de krav som ställs på oss.

Hörnstenarna i vår verksamhet är att vi ska vara serviceinriktade, kvalitetsmedvetna, prisvärda, engagerade och lyhörda.

Har du synpunkter (både ris och ros) vill vi gärna att du hör av dig, så att vi kan fortsätta att utvecklas för ditt bästa! Kontakta oss här.