• 60 dagars öppet köp
  • Skickas inom 1-2 arb.dgr
  • Trygg E-handel
  • Minsta ordervärde 200 kr

Mina favoriter

Laddar produkter...

Köpvillkor

KÖPVILLKOR FÖR HOOKS.SE

1. Om dessa Köpvillkor

1.1 Dessa köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller när du som privatperson gör ett köp från www.hooks.se och därtill relaterade webbsidor (”Webbplatsen”). När du handlar på Webbplatsen ingås ett avtal mellan dig och Hööks Hästsport AB, med organisationsnummer 556158-2213, Företagsgatan 58, 501 77 Borås (”Hööks”, ”oss” eller ”vi”).

2. Hur du kontaktar oss

Om du har några frågor om dessa Köpvillkor eller din beställning är du varmt välkommen att kontakta oss. Du kan enkelt nå oss genom att skicka ett e-post till kundservice@hooks.se.

3. Avtal och beställning

3.1 När du gör ett köp på Webbplatsen kommer du att acceptera dessa Köpvillkor som gäller för all vår försäljning till privatpersoner. Du ska vara över 16 år och ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag, t.ex. inte stå under förmyndarskap. Order under 200 kr expedieras ej. Gäller även restorder.

3.2 När du har slutfört ditt köp visas en preliminär orderbekräftelse. Den preliminära orderbekräftelsen visas automatiskt och är en bekräftelse på att vi har tagit emot din beställning. Ett bindande avtal ingås först när vi bekräftar ditt köp och skickar en slutgiltig orderbekräftelse till den e-postadress som du lämnade i samband med köpet. När din beställning skickas får du ett e-post med en spårningslänk till kolli-id (gäller inte order som hämtas i butik).

3.3 Om du väljer att skapa ett konto på Mina Sidor kan du när som helst se dina aktuella och tidigare beställningar. Du kan även söka efter dina leveranser via kolli-id.

3.4 Vi kan behöva neka en beställning om du har lämnat felaktig information till oss i kassan, om vi misstänker försök till bedrägeri eller om beställningen inte kan slutföras på grund av att produkten som du har beställt är slut i lager. Vi kommer i sådana fall att meddela dig så snart vi kan.

4. Priser och betalning

4.1 Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Webbplatsen. Alla priser presenteras i lokal valuta och inkluderar gällande moms.

4.2 Om pris eller informationen om en produkt som anges på Webbplatsen är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt.

4.3 Vi erbjuder olika betalningsalternativ. De tillgängliga betalningsalternativen och eventuella begränsningar anges på Webbplatsen och i kassan. Vi och betaltjänstleverantörerna har rätt att välja vilka betalningsalternativ som vi från tid till annan erbjuder.

4.4 Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Genom Klarna Checkout kan du själv välja den betalmetod som passar dig bäst. I samband med betalningen ingår du ett avtal med Klarna och rätten att få betalt från dig och alla därmed tillhörande rättigheter tillhör därmed Klarna. Betalning får därför endast göras till Klarna och Klarnas villkor kommer att gälla utöver dessa Köpvillkor, se Klarnas villkor här. Om du väljer att betala med kredit är Klarna kreditgivare.

5. Presentkort

Presentkort som är utställda av Hööks är giltiga i två år och kan användas som betalsätt både i butik och på Webbplatsen. Presentkorten är landspecifika och kan endast användas i det land som det är utfärdat. Du kan använda flera presentkort vid samma köp samt använda presentkort som delbetalning av ditt köp. Om värdet av presentkortet överstiger den aktuella köpesumman kommer överstigande belopp att lagras på presentkortsnumret och kan användas vid ett senare köptillfälle. I dessa fall utfärdas inte något nytt presentkort. Öppet köp och bytesrätt gäller inte presentkort.

6. Frakt och leverans

6.1 Produkter levereras till dig med det leveransalternativ som du väljer i kassan. Du hittar information om dina alternativ på Webbplatsen och i kassan. I Sverige är frakten gratis om du väljer att hämta din order i en av våra butiker eller om du handlar för över 500 kronor. Om du handlar för under 500 kronor och väljer leverans till postombud är fraktavgiften 49 kronor. Eventuell fraktavgift tas endast ut en gång per beställning, oavsett antalet paket i beställningen.

6.2 Den förväntade leveranstiden anges på Webbplatsen och i orderbekräftelsen och kan skilja sig åt beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Vi strävar alltid efter att leverera din beställning inom det uppskattade antalet arbetsdagar för leverans som anges på Webbplatsen. Observera att tiden för leverans kan variera beroende på var du bor, vilket leveransalternativ du väljer och säsong. Om din beställning är försenad kommer vi att kontakta dig och du har rätt att häva köpet om förseningen är av väsentlig betydelse för dig.

6.3 I samband med leverans kommer du att få en avisering via sms, telefon eller e-post. Om beställningen skickas till ett postombud och du inte har angett mobilnummer eller e-postadress kommer du att få en avi med posten. Du ansvarar för att hämta ut din beställning inom den tid och på det sätt som anges i aviseringen.

6.4 Beroende på vilken landsversion av vår sajt som du handlar ifrån så levererar vi antingen till Sverige, Norge, Finland, Danmark, Nederländerna eller övriga länder inom EU. För att beställa varor till en svensk adress behöver därför beställningen göras via den svenska sajten. Om det finns några begräsningar för leveransen kommer vi att informera om det i början av beställningsprocessen.

7. Delleveranser

7.1 Om din beställning innehåller flera produkter och någon av produkterna för tillfället är slut i lager kommer vi att dela upp din beställning i olika leveranser. Vi kommer då att leverera den restnoterade varan senare utan extra fraktkostnad. Du har dock alltid rätt att avbeställa en försenad vara.

7.2 Restorder under 200 kr makuleras och expedieras ej.

8. Ej uthämtade paket

Paket som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till vårt lager. Om du inte meddelar oss att du vill ångra ditt köp har vi rätt att ta ut en administrativ kostnad på 199 kronor som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket.

9. Kampanjer och erbjudanden

9.1 Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden för olika produkter (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och så länge produkten finns i lager. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges på Webbplatsen. I övrigt gäller dessa Köpvillkor också för Erbjudanden.

9.2 Vid uppsägning eller återkallande av ett Erbjudande gäller dessa Köpvillkor för de produkter som tidigare var föremål för ett Erbjudande.

10. Ångerrätt och öppet köp

10.1 Enligt EU:s konsumentskyddslagstiftning har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat på Webbplatsen.

10.2 Utöver detta ger vi dig ytterligare 46 dagar (totalt 60 dagar) öppet köp på produkter som du har köpt antingen på Webbplatsen eller i butik. Vi erbjuder dock inte öppet köp på reavaror eller varor som inte är helt oanvända, läs mer om det nedan.

10.3 När du använder din lagstadgade ångerrätt på 14 dagar har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Du har i dessa fall rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot beställningen. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Läs mer om vad det innebär nedan.

10.4 Om du vill använda öppet köp efter att ångerfristen på 14 dagar har löpt ut kan du göra det i upp till 60 dagar efter leveransen om produkten är oanvänd, i ursprungligt skick och i originalförpackning. Det innebär att till exempel täcken och andra produkter måste vara rena och torra samt fria från hår och päls för att omfattas av öppet köp.

10.5 Om du vill byta en produkt kan du göra det i en av våra butiker eller genom att returnera den köpta varan och beställa en ny produkt på webbplatsen.

10.6 För vissa produkter gäller varken ångerrätt eller öppet köp. Om en produkt inte är lämplig att returnera på grund av hälso- och/eller hygienskäl, kommer du inte att kunna ångra köpet om du har brutit förseglingen på produkten. Du har heller inte möjlighet att ångra en vara som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Det gäller till exempel om du har beställt brodyr på produkten. Om ångerrätt inte gäller kommer det att framgå i anslutning till produkten.

Hur du ångrar ditt köp

10.7 Du kan ångra ditt köp genom att skicka tillbaka produkten eller lämna tillbaka den i någon av våra butiker. Du ångrar ditt köp enklast genom att använda den förbetalda retursedeln eller använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här för att skicka tillbaka produkten direkt till oss. Du kan även kontakta oss på kundservice@hooks.se. Vår returadress är Hööks Hästsport AB, Företagsgatan 58, 501 77 Borås.

10.8 Om du väljer att skicka tillbaka produkten och använda den förtryckta retursedeln som följde med i paketet är returfrakten 49 kronor. Detta belopp dras av i samband med att vi gör din återbetalning. Om du skickar tillbaka produkten på annat sätt beror kostnaden för retur på vilket alternativ du väljer. 

10.9 Om du väljer att lämna tillbaka produkten i någon av våra butiker tillkommer inga kostnader. Vi rekommenderar att du tar med dig kvitto alternativ din följesedel för att underlätta hanteringen av returen.

Din återbetalning

10.10 Om du ångrar dig inom 14 dagar har vi rätt att dra av ett belopp med vilket produktens värde har minskats om du har använt produkten mer än nödvändigt för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion. Sådant avdrag görs enligt produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. Om du vill ångra ett köp som gjorts till ordinarie pris efter att denna lagstadgade ångerrätt på 14 dagar har passerat har du rätt till återbetalning i upp till 60 dagar endast om produkten är oanvänd, i ursprungligt skick och i sin originalförpackning.

10.11 Du kommer att få din återbetalning inom 14 dagar från den dag som du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den. Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, såvida det inte finns något hinder för sådan återbetalning eller om inget annat avtalats. När du har ingått ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör kommer betaltjänstleverantören att hantera din återbetalning.

11. Reklamation

11.1 Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera den felaktiga produkten i enlighet med tvingande konsumentskyddslagstiftning som gäller i det land där du har din hemvist. Du som bor i Sverige har rätt att reklamera i tre år från den dag du mottog produkten.

11.2 För att göra din reklamation rekommenderar vi att du använder skadeanmälan som finns på baksidan av följesedeln. Du kan också alltid kontakta oss på kundservice@hooks.se. Vår returadress är Hööks Hästsport AB, Företagsgatan 58, 501 77 Borås. Om du vill reklamera ska du kontakta oss så snart som möjligt efter att du har upptäckt felet. Att reklamera inom två månader från att du upptäckte felet anses alltid vara inom skälig tid.

11.3 När den reklamerade produkten har tagits emot och det konstaterats att reklamationen är giltig kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Det innebär att felet kommer att avhjälpas eller att vi kommer att byta ut den felaktiga produkten mot en ny. Om inget av dessa alternativ är möjligt har du i stället rätt att kräva ett prisavdrag som motsvarar felet eller häva köpet i enlighet med gällande lag. Du har även rätt till ersättning för din skada i enlighet med tillämplig lag. Observera att vi har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lag.

12. Våra skyldigheter

12.1 Om det är något fel med din produkt eller om beställningen är försenad, ansvarar vi för skador enligt tillämplig tvingande konsumentskyddslagstiftning förutsatt att du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Har du inte begränsat din skada ansvarar vi inte för sådana extra kostnader som uppstår till följd av detta.

12.2 Vi ansvarar inte för skador som orsakas av oförutsedda omständigheter utanför vår kontroll, t.ex. krig eller naturkatastrofer, som vi inte skäligen kunnat förutse (Force Majeure). Du har i sådant fall dock rätt att häva köpet enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning.

13. Övrigt

Vi har rätt att till tredje part överlåta hela eller delar av våra rättigheter och skyldigheter enligt avtalet utan ditt föregående medgivande. Vidare har vi rätt att överföra eller pantsätta fordringar till tredje part utan ditt föregående medgivande. Du får dock inte överlåta eller överföra någon del av dina rättigheter eller skyldigheter enligt avtalet utan vårt föregående skriftliga medgivande.

14. Om dessa Köpvillkor

14.1 Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Den senast publicerade version av Köpvillkoren framgår alltid på Webbplatsen. Ändringar i Köpvillkoren träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Webbplatsen.

14.2 Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle hållas ogiltig eller inte verkställbar av behörig domstol, myndighet, skiljedomstol eller alternativ tvistlösningsorgan, kommer återstoden av denna bestämmelse och alla andra bestämmelser att förbli giltiga och verkställbara till fullo i enlighet med tillämplig lag.

15. Personuppgifter

15.1 Läs mer om vår personuppgiftshantering och dina rättigheter när du genomför ett köp hos oss i vår integritetspolicy..

16. Frågor, klagomål eller tvist

16.1 Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via kundservice@hooks.se.

16.2 Vid eventuell tvist följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. För att få tillgång till det alternativa tvistlösningsorganet i ditt land, klicka här. I Sverige kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN genom deras hemsida eller genom att skicka ett brev till: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.

16.3 Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når här.

16.4 Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid varje behörig domstol i ditt hemland.

_______________________

Köpvillkoren fastställdes av Hööks Hästsport AB den 28-06-2024.

BOM!

Webbläsaren du använder är diskad.

Vi rekommenderar dig att uppleva nya hemsidan med någon av följande webbläsare:

Google Chrome, SafariFirefox eller Microsoft Edge.