Köpvillkor

Bakgrund

Hööks Hästsport är Skandinaviens ledande företag i sin bransch. Företaget säljer allt för häst och ryttare och dessutom hundprodukter. Försäljningen sker via webbutik och egna varuhus i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

För att registrera ett användarkonto hos oss, ansöka om kredit eller köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara över 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande.

Priser

Samtliga priser är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, för närvarande 25 %, böcker 6 %. Vid postförskott tillkommer Postens postförskottsavgift på 50 kr och på beställningar under 500 kr tillkommer fraktavgift på 49 kr, se mer information nedan.

Vi expedierar inte order under 200 kr, detta gäller även restorder.

Klarna Checkout

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig kan variera från butik till butik, men också beroende på vår kreditbedömning. De vanligaste betalningsmetoderna är dock faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert. 

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan.

Klarna Checkout Användarvillkor

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB (publ):s (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm), "Klarna", villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas ("Villkoren"). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 15 år.

Identifiering, anpassning och riskbedömning
För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifylla adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.

Betalning, avgifter
Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har. Du kan dock erbjudas andra betalningssätt i Klarna Checkout (såsom exempelvis Swish), där Klarna inte övertar fordringen från butiken, utan din betalning av skulden regleras i stället direkt till säljaren. Ditt köp kommer dock även i dessa fall att omfattas av Klarnas köparskydd.

Användning
Klarna är innehavare av samtliga rättigheter till Klarna Checkout. Som användare får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp, tills vidare och i enlighet med gällande Villkor. Om du tidigare har handlat med Klarna Checkout och därigenom angivit din adress kommer din adress automatiskt att förifyllas så fort du angett din e-postadress och postnummer. Du kan närsomhelst avsäga dig den här funktionen genom att skicka ett e-postmeddelande till  dataskydd@klarna.se eller genom att välja det alternativet direkt i Klarna Checkout. 

Försäkran
Du försäkrar att de uppgifter du uppger är korrekta och dina, samt att du får ingå avtal obehindrat och utan målsmans, förvaltares eller annan persons godkännande.

Om du använder tjänsten för en juridisk persons räkning, garanterar du även att du har behörighet att ingå detta avtal och härmed accepterar Villkoren i dess helhet för den juridiska personens räkning. Genom att uppge personuppgifter om andra personer bekräftar du även att du har medgivande att uppge dessa uppgifter och att uppgifterna får användas för de ändamål och på de sätt som beskrivs i dessa Villkor.

Missbruk
Användning av uppgifter som inte är dina eller som du av annan anledning inte har rätt att använda, samt användning av Klarna Checkout i övrigt på sätt som inte är avsett, kommer att bedömas av Klarna som missbruk. All information relaterad till missbruk eller misstänkt missbruk av Klarna Checkout, exempelvis genom angivande av felaktiga eller vilseledande uppgifter, sparas och används för framtida riskbedömningar och för att skydda inblandade parter. Användaren kan komma att spärras från vidare möjlighet att använda Klarna Checkout. Din efterlevnad av Villkoren och enskilda betalningsvillkor för Klarnas tjänster påverkar också riskbedömningen vid användning av Klarna Checkout och därmed din möjlighet att använda dig av alla betalningsalternativen.

Personuppgifter
Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:

  1. Kontaktinformation - namn, address, e-postaddress, telefonnummer m m
  2. Personnummer
  3. Betalningsinformation - kortnummer, fakturainformation m m
  4. Finansiell information - t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar (används i de fall det tas en kreditupplysning)
  5. Artikelinformation – uppgifter avseende de köp du gör
  6. Historisk information – uppgift om tidigare köp, hur du tidigare har efterlevt betalningsvillkoren, eventuella avslag m.m.
  7. Information om din dator/enhet - IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar m m
  8. Allmänt tillgänglig information på internet

Personnummer används för identifiering och som kundnummer i kundhanteringssyfte i Klarnas system. Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. Klarna kommer att använda eventuell sådan information för att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna Checkout. Klarna kan även komma att använda elektronisk kommunikation (kommunikation via t ex SMS och e-post) i kontakterna med dig. Klarna kan komma att lämna ut uppgifter till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen på de sätt och för de ändamål som beskrivs här. För administrativa ändamål kan uppgifter även komma att lämnas ut till den ehandlare där du gjort ditt inköp samt till våra särskilt utvalda partners för kundanalys och marknadsföring. Vidare kan uppgifter komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES- området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera felaktiga uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter.

Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Ytterligare information kan också erhållas genom att kontakta Klarna på dataskydd@klarna.se

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som har beskrivits här, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området samt möjligheten att använda elektronisk kommunikation vid t ex marknadsföring.

Cookies
Klarna använder cookies. En cookie är en liten textfil som skickas från Klarnas webbserver och som sparas av din webbläsare för att ge dig tillgång till olika funktioner. Klarna använder cookies bl a i syfte att anpassa Klarna Checkout efter dig och för interna analyser av hur vår webbplats används. Cookies kan inte skada din dator. Se vidare Klarnas Klarna Privacy Statement för närmare information om hur Klarna använder cookies.
Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av cookies.

Ändringar, tillägg och övriga Tjänster
Klarna ändrar och förbättrar hela tiden tjänsterna och förbehåller sig rätten att ändra Villkoren för den vidare användningen av Klarna Checkout. Läs därför alltid igenom Villkoren inför varje nytt köp. För övriga tjänster som Klarna tillhandahåller gäller Klarnas vid var tid gällande villkor och prislista för sådana tjänster. Villkor och prislista finns tillgängliga på www.klarna.se. Om det visar sig att ett visst vilkor inte är verkställbart skall detta inte påverka några andra villkor.

Länkar till eller från andra webbplatser
Klarna godkänner eller kontrollerar inte någon tredje mans webbplats eller applikation och vi ansvarar inte och är inte skyldiga på något sätt för deras innehåll. Till den delen du använder sådan webbplats eller applikation från tredje part tillämpas villkoren för den platsen/applikationen.

Ansvarsbegränsning, tillämplig lag och tvister
Utöver vad som följer av Villkoren eller tvingande konsumenträttslig lagstiftning ansvarar Klarna inte i något fall för skada som direkt eller indirekt orsakats av användningen av Klarna Checkout. Klarna ansvarar inte heller för skada som uppkommit om kunden inte följt bestämmelserna om PIN-kod. Svensk rätt tillämpas och eventuella tvister ska hanteras av allmän domstol.

Uppsägning
Rätten för dig att använda Klarna Checkout kvarstår tills dess att någon av parterna säger upp den. Sådan uppsägning har omedelbar effekt men påverkar inte villkor och skyldigheter för genomförda köp (obetalda fakturor, avgifter m m) eller rätten att behandla personuppgifter på det sätt som framgår ovan.

Presentkort

Presentkort utställda av Hööks är giltiga i två år och kan användas som betalsätt både i butik och i webbutik. Du kan använda flera presentkort vid samma köp.

Du kan även använda presentkort som delbetalning om summan på presentkortet inte täcker hela ditt köp. När du validerat presentkortet väljer du ett kompletterande betalsätt för att betala resterande summa. Skulle värdet på presentkortet överstiga köpsumman finns resterande köputrymme lagrat på presentkortsnumret och kan användas vid ett senare tillfälle. Vi skickar inte ut något nytt presentkort så det är bra att du noterar på kortet att en del av summan utnyttjats.

Leverans och frakt

Du kan välja att få din order levererad på två olika sätt; Hööks-butik, Posten-ombud. Hämtar du din order i en av våra butiker är frakten gratis, i annat fall är fraktavgiften 49 kr för order under 500 kr. På ordersummor över 500 kr står vi för frakten. Tänk på att du vid beställning måste ange samma namn som står på legitimationen, annars kan du få problem att hämta ut ditt paket.

Hämta paket i Hööks-butik

Om du bor nära en Hööks-butik kan du hämta ditt paket där. Då tillkommer inga extra avgifter.

Beställ som vanligt via hooks.se. När du går till kassan, välj en Hööks-butik nära dig som utlämningsställe. Vid uthämtning i butik kan leveranstiden blir något längre. När paketet har kommit till butiken blir du kontaktad via sms, telefon eller e-post. Du ska kunna visa legitimation när du hämtar paketet. Tänk på att kontrollera dina uppgifter så att telefonnummer och mailadress är uppdaterade.

Leverans med PostNord 

Vi använder oss av PostNord för distribution av paket. Väljer du detta alternativ hämtar du ditt paket på ett utlämningsställe nära dig. Fraktavgift tillkommer med 49 kr på order under 500 kr. Avgiften tas bara ut en gång per beställning, oavsett antal paket.

Beställ som vanligt via hooks.se. När du går till kassan, välj PostNord och ett utlämningsställe som passar dig. När paketet kommit fram skickar Posten ett meddelande om var och när du kan hämta det. Om du har uppgett ditt mobilnummer får du besked via SMS. Om vi inte har ditt mobilnummer skickas ett meddelande via e-post. Har vi varken mobilnummer eller e-postadress skickas en vanlig Post-avi. Genom att uppge ditt mobilnummer får du en SMS-avi vilket vanligtvis går upp till 2 dagar snabbare än en vanlig Post-avi.

Leveranstid

Om varan du beställt finns i lager skickar vi den vanligtvis inom 1-2 arbetsdagar. Vid uthämtning i butik och under högsäsong kan det dröja något längre. PostNords leveranstid tillkommer och beror på var i landet du bor. Om beräknat leveransdatum förskjuts mer än sex dagar kontaktar vi dig och informerar om anledningen till förseningen och ger ett nytt beräknat leveransdatum. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad.

Delleveranser

Om en vara för tillfället inte skulle finnas i lager och detta resulterar i att din order blir delad i flera leveranser, leveransbevakar vi den åt dig och levererar den senare utan extra fraktkostnad (gäller varuvärde över 200 kr). Vill du inte vänta kan du givetvis avbeställa.

Restorder under 200 kr expedieras ej utan kommer att strykas från din order. Reservationen på ditt betalkort för summan för denna produkt släpps då tillbaka.

Transportförsäkring

Alla varor som skickas till dig är transportförsäkrade. Om du upptäcker en skada på varan meddela Hööks inom skälig tid. För enklare hantering rekommenderar vi att du använder "skadeanmälan" som finns tryckt på baksidan av fakturan. Vi står för transportrisken vid leverans från oss. Vid eventuella returer, står du för transportrisken.

Orderbekräftelse

När du handlar på www.hooks.se får du först en preliminär orderbekräftelse. När din order behandlats och lagts in i vår orderhantering skickas en slutgiltig orderbekräftelse via e-post.

Genom att skapa ett konto på Mina Sidor kan du när som helst se dina aktuella och ev. tidigare order. Du kan också söka dina paket via kolli-id.

Byten och returer - 60 dagars ångerrätt

Du har 60 dagars öppet köp/ångerrätt när du handlar på www.hooks.se eller i våra butiker. På reavaror gäller 14 dagars öppet köp/ångerrätt. Om du önskar kan du alltid byta en vara som du har köpt på hooks.se i våra butiker och tvärt om. Tiden för ångerrätten räknas från det att du mottagit varan.

Om du vill returnera eller byta din vara måste du bifoga kvitto/faktura eller returnotan (baksidan av följesedeln). Tänk på att för att de returnerade produkterna ska kunna anses som oanvända måste dessa vara i väsentligt oförändrat skick. När använda varor returneras kommer vi göra en värdeutvärdering av varan. Du kommer sedan få pengar tillbaka för varan minus värdeavdraget enligt lag. Värdeminskningen kan sträcka sig upp till 100 % i det fall varan inte går att sälja igen.

Returadress:
Hööks Hästsport AB
501 77 Borås

När du utnyttjar ångerrätten på enskild vara betalar vi tillbaka varans köpesumma inom 14 dagar från det att du meddelar oss att du vill returnera, du betalar returfrakten. Utnyttjar du ångerrätten på hela ordern betalar vi tillbaka hela köpesumman, fraktavgift samt ev. övriga avgifter inom 14 dagar från det att du meddelar oss att du vill returnera, men du betalar returfrakten. Lämnar du en ny order i samband med byte tar vi inte ut någon fraktavgift. Använd den förtryckta retursedeln. Returfrakten, f.n. 49 kr, dras av från returvärdet. Alla våra varor går att skicka tillbaka med postpaket eller motsvarande.
OBS! Outlösta varor debiteras med 150 kr.

Konsumentverkets blankett för ångerrätt hittar du här.

Reklamationer

Vill du reklamera en vara kontakta i första hand butiken där varan köptes. Har du handlat via vår webbutik eller kundtjänst så kontaktar du vår kundtjänst på telefon 020-69 10 00. Tänk på att du måste bifoga/ta med ditt kvitto för att kunna reklamera.

Du har rätt att reklamera en skadad eller felaktig vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vi uppmanar till att reklamera omgående efter att felet upptäckts. 2 månader anses alltid som skälig tid för anmälan. OBS! Täcken och andra artiklar måste vara rena och torra för att behandlas.

Om vi godkänner reklamationen så förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan, om detta inte är möjligt skickar vi en ny vara. Skulle varan vara slut återbetalar vi köpesumman och de ev. fraktavgifter som du haft i samband med reklamationen inom 14 dagar.

Som konsument har du alltid rätt att vända dig direkt till Hööks Hästsport AB för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt eller annan hjälp som berör köp eller beställning.

Mer information om din rätt som konsument hittar på www.konsumentverket.se.

Som konsument har du även rätt att få en tvist med ett företag prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”), läs mer på www.arn.se. ARN finns på postadress Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm.

Hööks Hästsport AB kommer att medverka i eventuellt alternativt tvisteförfarande hos ARN och följer ARNs rekommendationer.

För alternativ tvistlösning online vid gränsöverskridande köp finns även EU-kommissionens plattform för alternativ tvistlösning, http://ec.europa.eu/odr. Mer information finns även på Konsument Europa, en del av Konsumentverket, www.konsumenteuropa.se.

Returadress:
Hööks Hästsport AB
501 77 Borås

Organisationsnummer 556158-2213

Personuppgiftslagen

Vi registrerar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera varan till dig. Personuppgifterna registreras hos Hööks Hästsport AB. När det samlas in personuppgifter via vår webbsida garanterar vi att det alltid sker efter ditt samtycke, så att du är informerad om precis vilka uppgifter som samlas in och varför. Vi sparar eller sänder inte kunduppgifter krypterat.

Uppgifter som lämnas via www.hooks.se skickas ej vidare eller säljes inte på något sätt vidare till tredje part.

Som registrerad hos Hööks Hästsport AB har du alltid rätt att göra invändningar mot registreringen och du har rätt att veta vilka uppgifter som är registrerade om dig. Dessa rättigheter har du enligt personuppgiftslagen och frågor i samband med det riktas till Hööks Hästsport AB via e-post: info@hooks.se.

Avtal

Alla avtal mellan kund och Hööks Hästsport AB ingås på svenska.

Vi reserverar oss för lokala avvikelser, tryckfel och slutförsäljning.