Köpvillkor

Bakgrund

Hööks Hästsport är Skandinaviens ledande företag i sin bransch. Företaget säljer allt för häst och ryttare och dessutom hundprodukter. Försäljningen sker via webbutik och egna varuhus i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

För att registrera ett användarkonto hos oss, ansöka om kredit eller köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara över 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande.

Priser

Samtliga priser är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, för närvarande 25 %, böcker 6 %. Vid postförskott tillkommer Postens postförskottsavgift på 50 kr och på beställningar under 500 kr tillkommer fraktavgift på 49 kr, se mer information nedan.

Vi expedierar inte order under 200 kr, detta gäller även restorder.

Betalning

Du kan välja att betala din order på följande sätt.

Kortbetalning

När du bekräftar din order skickas dina uppgifter till vår samarbetspartner, DIBS Payment Services AB, som kontrollerar kortets giltighet och säkrar din betalning. Vi tar emot VISA och MasterCard. Vi tar ej emot American Express och Diners.

Vid beställning görs en reservation på ditt konto och summan kan då inte användas för andra inköp. Summan dras från kortet först när din order skickas. Om t.ex. någon vara är slut i lager justeras beloppet. Om vi av någon anledning inte kan expediera din order inom de tidsramar som din kortutgivare ställer, släpps det reserverade beloppet. Om de lämnade betalkortsuppgifterna inte stämmer eller om täckning saknas, förbehåller vi oss rätten att leverera din order mot postförskott. I detta fall tillkommer postens post­förskotts­avgift (f.n. 50 kr).

Säkra betalningar

DIBS Payment Services är PCI-certifierat. DIBS använder sig överföring med SSL-kryptering, vilket är industri­standarden för säkra kortbetalningar och ditt kortnummer sänds krypterat direkt till banken. Vi sparar/hanterar inte några kortnummer eller CVC/CVV-nummer i vårt kundregister och butiksinnehavaren har inte tillgång till din kortinformation eller ditt bankkonto.

Hööks-konto

Ordern debiteras ditt Hööks-konto. Om du inte redan har Hööks-konto och väljer detta betalsätt i kassan, hanteras din order först när vi har mottagit din ansökningsblankett via post (går ej att faxa eller skicka via e-post). Om köputrymme saknas på Hööks-kontot, eller om ansökan avslås, förbehåller vi oss rätten att leverera din order mot postförskott. I detta fall tillkommer postens postförskottsavgift (50 kr). Läs mer om Hööks-konto och ladda ner ansökningsblankett här.

Postförskott – tryggt och enkelt

Postförskott betyder att du betalar ordern vid uthämtandet av varorna, fungerar både i Hööks-butik eller hos postombud. Postförskottsavgift tillkommer (50 kr) vid uthämtning hos postombud. Avgift tas bara ut en gång per beställning, oavsett antal paket.

Faktura

Vid betalning via faktura görs sedvanlig kreditkontroll varvid kreditupplysning kan komma att inhämtas. Du betalar hela beloppet inklusive faktureringsavgift (f.n. 29 kr), efter leverans.

Du kan också välja att dela upp dina betalningar genom att byta till Hööks-konto. För att byta till Hööks-konto betalar du endast in 100 kr istället för hela beloppet som står angivet på fakturan, då görs automatiskt resterande fakturabelopp om till ett Hööks-konto med 12 månaders delbetalning.

Om fakturan inte betalas inom utsatt tid övergår fakturabeloppet automatiskt till Hööks-konto. Om betalningen inte inkommit i rätt tid, påför Hööks en påminnelseavgift (f.n. 60 kr). För fullständiga köpvillkor, se Hööks-konto. För delbetalning är den nominella räntan 1,87% per månad. Den effektiva räntan, beräknad enligt Konsumentverkets riktlinjer, är 24,9%. Du har rätt att när som helst betala hela din skuld utan ytterligare extra kostnader. För fullständiga villkor, se Hööks-konto.

Direktbetalning

Du kan välja att betala med direktbetalning. När du valt bank slussas du vidare till bankens egen sida och loggar in på vanligt sätt. Betalningen genomförs direkt från ditt bankkonto när du godkänt transkationen.

Presentkort

Presentkort utställda av Hööks är giltiga i två år och kan användas som betalsätt både i butik och i webbutik. Du kan använda flera presentkort vid samma köp.

Du kan även använda presentkort som delbetalning om summan på presentkortet inte täcker hela ditt köp. När du validerat presentkortet väljer du ett kompletterande betalsätt för att betala resterande summa. Skulle värdet på presentkortet överstiga köpsumman finns resterande köputrymme lagrat på presentkortsnumret och kan användas vid ett senare tillfälle. Vi skickar inte ut något nytt presentkort så det är bra att du noterar på kortet att en del av summan utnyttjats.

Leverans och frakt

Du kan välja att få din order levererad på två olika sätt; Hööks-butik, Posten-ombud. Hämtar du din order i en av våra butiker är frakten gratis, i annat fall är fraktavgiften 49 kr för order under 500 kr. På ordersummor över 500 kr står vi för frakten. Tänk på att du vid beställning måste ange samma namn som står på legitimationen, annars kan du få problem att hämta ut ditt paket.

Hämta paket i Hööks-butik

Om du bor nära en Hööks-butik kan du hämta ditt paket där. Då tillkommer inga extra avgifter.

Beställ som vanligt via hooks.se. När du går till kassan, välj en Hööks-butik nära dig som utlämningsställe. Vid uthämtning i butik kan leveranstiden blir något längre. När paketet har kommit till butiken blir du kontaktad via telefon. Du ska kunna visa legitimation när du hämtar paketet. Tänk på att kontrollera dina uppgifter så att telefonnummer och mailadress är uppdaterade.

Leverans med Posten 

Vi använder oss av Posten för distribution av paket. Väljer du detta alternativ hämtar du ditt paket på ett utlämningsställe nära dig. Fraktavgift tillkommer med 49 kr på order under 500 kr. Avgiften tas bara ut en gång per beställning, oavsett antal paket.

Beställ som vanligt via hooks.se. När du går till kassan, välj Posten och ett utlämningsställe som passar dig. När paketet kommit fram skickar Posten ett meddelande om var och när du kan hämta det. Om du har uppgett ditt mobilnummer får du besked via SMS. Om vi inte har ditt mobilnummer skickas ett meddelande via e-post. Har vi varken mobilnummer eller e-postadress skickas en vanlig Post-avi. Genom att uppge ditt mobilnummer får du en SMS-avi vilket vanligtvis går upp till 2 dagar snabbare än en vanlig Post-avi.

Leveranstid

Om varan du beställt finns i lager skickar vi den vanligtvis inom 1-2 arbetsdagar, vid uthämtning i butik kan det dröja något längre. Under högsäsong (januari-februari och juli-augusti) kan det dröja något längre. Postens leveranstid tillkommer och beror på var i landet du bor. Om beräknat leveransdatum förskjuts kontaktar vi dig omgående och informerar om anledningen till förseningen och ger ett nytt beräknat leveransdatum. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad.

Delleveranser

Om en vara för tillfället inte skulle finnas i lager och detta resulterar i att din order blir delad i flera leveranser, leveransbevakar vi den åt dig och levererar den senare utan extra fraktkostnad (gäller varuvärde över 200 kr). Vill du inte vänta kan du givetvis avbeställa.

Restorder under 200 kr expedieras ej utan kommer att strykas från din order. Reservationen på ditt betalkort för summan för denna produkt släpps då tillbaka.

Transportförsäkring

Alla varor som skickas till dig är transportförsäkrade. Om du upptäcker en skada på varan meddela Hööks inom skälig tid. För enklare hantering rekommenderar vi att du använder "skadeanmälan" som finns tryckt på baksidan av fakturan. Vi står för transportrisken vid leverans från oss. Vid eventuella returer, står du för transportrisken.

Orderbekräftelse

När du handlar på www.hooks.se får du först en preliminär orderbekräftelse. När din order behandlats och lagts in i vår orderhantering skickas en slutgiltig orderbekräftelse via e-post.

Genom att skapa ett konto på Mina Sidor kan du när som helst se dina aktuella och ev. tidigare order. Du kan också söka dina paket via kolli-id.

Byten och returer - 60 dagars ångerrätt

Du har 60 dagars öppet köp/ångerrätt när du handlar på www.hooks.se eller i våra butiker. På reavaror gäller 14 dagars öppet köp/ångerrätt. Om du önskar kan du alltid byta en vara som du har köpt på hooks.se i våra butiker och tvärt om. Tiden för ångerrätten räknas från det att du mottagit varan.

Om du vill returnera eller byta din vara måste du bifoga kvitto/faktura eller returnotan (baksidan av följesedeln). Tänk på att för att de returnerade produkterna ska kunna anses som oanvända måste dessa vara i väsentligt oförändrat skick. När använda varor returneras kommer vi göra en värdeutvärdering av varan. Du kommer sedan få pengar tillbaka för varan minus värdeavdraget enligt lag. Värdeminskningen kan sträcka sig upp till 100 % i det fall varan inte går att sälja igen.

Returadress:
Hööks Hästsport AB
501 77 Borås

När du utnyttjar ångerrätten på enskild vara betalar vi tillbaka varans köpesumma inom 14 dagar från det att du meddelar oss att du vill returnera, du betalar returfrakten. Utnyttjar du ångerrätten på hela ordern betalar vi tillbaka hela köpesumman, fraktsavgift samt ev. övriga avgifter inom 14 dagar från det att du meddelar oss att du vill returnera, men du betalar returfrakten. Vi återbetalar med samma betalsätt som du använde. Vi förbehåller oss rätten att hålla inne med återbetalning tills dess att varan har kommit i retur. Om detta innebär längre tid än 14 dagar görs återbetalning omgående när returen kommer oss tillhanda.

Alla våra varor går att skicka tillbaka med postpaket eller motsvarande. Lämnar du en ny order i samband med byte tar vi inte ut någon fraktavgift.

OBS! Outlösta varor debiteras med 150 kr.

Konsumentverkets blankett för ångerrätt hittar du här.

Reklamationer

Vill du reklamera en vara kontakta i första hand butiken där varan köptes. Har du handlat via vår webbutik eller kundtjänst så kontaktar du vår kundtjänst på telefon 020-69 10 00. Tänk på att du måste bifoga/ta med ditt kvitto för att kunna reklamera.

Du har rätt att reklamera en skadad eller felaktig vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vi uppmanar till att reklamera omgående efter att felet upptäckts. 2 månader anses alltid som skälig tid för anmälan. OBS! Täcken och andra artiklar måste vara rena och torra för att behandlas.

Om vi godkänner reklamationen så förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan, om detta inte är möjligt skickar vi en ny vara. Skulle varan vara slut återbetalar vi köpesumman och de ev. fraktavgifter som du haft i samband med reklamationen inom 14 dagar.

Som konsument har du alltid rätt att vända dig direkt till Hööks Hästsport AB för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt eller annan hjälp som berör köp eller beställning.

Mer information om din rätt som konsument hittar på www.konsumentverket.se.

Som konsument har du även rätt att få en tvist med ett företag prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”), läs mer på www.arn.se. ARN finns på postadress Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm.

Hööks Hästsport AB kommer att medverka i eventuellt alternativt tvisteförfarande hos ARN och följer ARNs rekommendationer.

För alternativ tvistlösning online vid gränsöverskridande köp finns även EU-kommissionens plattform för alternativ tvistlösning, http://ec.europa.eu/odr. Mer information finns även på Konsument Europa, en del av Konsumentverket, www.konsumenteuropa.se.

Returadress:
Hööks Hästsport AB
501 77 Borås

Organisationsnummer 556158-2213

Personuppgiftslagen

Vi registrerar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera varan till dig. Personuppgifterna registreras hos Hööks Hästsport AB. När det samlas in personuppgifter via vår webbsida garanterar vi att det alltid sker efter ditt samtycke, så att du är informerad om precis vilka uppgifter som samlas in och varför. Vi sparar eller sänder inte kunduppgifter krypterat.

Uppgifter som lämnas via www.hooks.se skickas ej vidare eller säljes inte på något sätt vidare till tredje part.

Som registrerad hos Hööks Hästsport AB har du alltid rätt att göra invändningar mot registreringen och du har rätt att veta vilka uppgifter som är registrerade om dig. Dessa rättigheter har du enligt personuppgiftslagen och frågor i samband med det riktas till Hööks Hästsport AB via e-post: info@hooks.se.

Avtal

Alla avtal mellan kund och Hööks Hästsport AB ingås på svenska.