Köpvillkor

Bakgrund

Hööks Hästsport AB är Skandinaviens ledande företag i sin bransch. Företaget säljer allt för häst och ryttare och dessutom hundprodukter. Försäljningen sker via webbutik och egna butiker i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

För att registrera ett användarkonto hos oss eller handla genom vår sajt måste du vara över 16 år.

Priser

Samtliga priser är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, för närvarande 25 %, böcker 6 %. På beställningar under 500 kr tillkommer fraktavgift på 49 kr, se mer information nedan.

Vi expedierar inte order under 200 kr.

Betalning

Vi använder Klarna Checkout som betallösning, se Klarna villkor nedan. När köpet görs (betalas) på distans är det ett distansköp men om varan betalas i butik är det inte ett distansköp. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Klarna Checkout

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig kan variera från butik till butik, men också beroende på vår kreditbedömning. De vanligaste betalningsmetoderna är dock faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert.

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du Klarnas användarvillkor och användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår i Klarnas villkor som du kan läsa här.

Presentkort

Presentkort utställda av Hööks är giltiga i två år och kan användas som betalsätt både i butik och i webbutik. Du kan använda flera presentkort vid samma köp.

Du kan även använda presentkort som delbetalning om summan på presentkortet inte täcker hela ditt köp. När du validerat presentkortet väljer du ett kompletterande betalsätt för att betala resterande summa. Skulle värdet på presentkortet överstiga köpsumman finns resterande köputrymme lagrat på presentkortsnumret och kan användas vid ett senare tillfälle. Vi skickar inte ut något nytt presentkort så det är bra att du noterar på kortet att en del av summan utnyttjats.

Leverans och frakt

Du kan välja att få din order levererad på två olika sätt: Hööks-butik eller Posten-ombud. Hämtar du din order i en av våra butiker är frakten gratis, i annat fall är fraktavgiften 49 kr för order under 500 kr. På ordersummor över 500 kr står vi för frakten.

Observera att du vid beställning måste ange samma namn som står på legitimationen, annars kan du få problem att hämta ut ditt paket.

Hämta paket i Hööks-butik

Om du bor nära en hööks-butik kan du hämta ditt paket där. Då tillkommer inga avgifter.

Vid uthämtning i butik kan leveranstiden bli något längre (se "Leveranstid" nedan). När paketet har kommit till butiken blir du kontaktad via sms, telefon eller e-post. Du ska kunna visa legitimation när du hämtar paketet. Tänk på att kontrollera dina uppgifter så att telefonnummer och e-postadress är uppdaterade.

Leverans med PostNord

Vi använder oss av PostNord för distribution av paket. Väljer du detta alternativ hämtar du ditt paket på ett utlämningsställe nära dig. Fraktavgift tillkommer med 49 kr på order under 500 kr.

Om du har uppgett ditt mobilnummer får du besked via SMS när paketet finns för avhämtning. Om vi inte har ditt mobilnummer skickas ett meddelande via e-post. Har vi varken mobilnummer eller e-postadress skickas en vanlig Post-avi.

Leveranstid

Om varan du beställt finns i lager skickar vi den vanligtvis inom 1-2 arbetsdagar. Vid val av uthämtning i butik skickas varorna inom 1-3 arbetsdagar. PostNords leveranstid tillkommer och beror på var i landet du bor. Om beräknat leveransdatum förskjuts mer än sex dagar kontaktar vi dig och informerar om anledningen till förseningen och ger ett nytt beräknat leveransdatum. Observera att du endast har rätt att häva köpet vid förlängd leveranstid om leveranstiden är av väsentlig betydelse.

Delleveranser

Om en vara för tillfället inte skulle finnas i lager och detta resulterar i att din order blir delad i flera leveranser, leveransbevakar vi den åt dig och levererar den senare utan extra fraktkostnad. Vill du inte vänta kan du givetvis avbeställa. Eventuell fraktavgift tas bara ut en gång per beställning, oavsett antal paket.

Transportförsäkring

Alla varor som skickas till dig är transportförsäkrade. Om du upptäcker en skada på varan, ska du meddela Hööks inom skälig tid. För enklare hantering rekommenderar vi att du använder skadeanmälan som finns tryckt på baksidan av följesedeln. Vi står för transportrisken vid leverans från oss. Vid eventuella returer, står du för transportrisken.

Orderbekräftelse

När du handlar på hooks.se får du först en preliminär orderbekräftelse. När din order behandlats och lagts in i vår orderhantering skickas en slutgiltig orderbekräftelse via e-post.

Genom att skapa ett konto på Mina Sidor kan du när som helst se dina aktuella och ev. tidigare order. Du kan också söka dina paket via kolli-id.

Öppet köp och bytesrätt

Du har 60 dagars öppet köp/bytesrätt när du handlar på hooks.se eller i våra butiker. På rea-varor gäller 14 dagars öppet köp/bytesrätt. Om du önskar kan du alltid byta en vara som du har köpt på hooks.se i våra butiker och tvärt om. Tiden för öppet köp/bytesrätt gäller från den tidpunkt som du mottagit varan. Vill du lämna tillbaka eller byta din vara ska du meddela detta genom e-post eller brev inom 60 dagar (ordinarie sortiment) eller 14 dagar (reavaror).

Skicka tillbaka varan inom 14 dagar från det att du meddelade oss din önskan om att ångra köpet. Det är inte tillåtet att tejpa eller klistra på originalförpackningen.

Om du vill returnera eller byta din vara per post använd den förtryckta retursedeln. Returfrakten, f.n. 49 kr, dras av från returvärdet. Om du gör en ny order i samband med din retur tar vi inte ut någon fraktavgift för den nya ordern. Returnerar du i butik, ta med dig kvitto alternativt följesedel.

Återbetalning vid öppet köp/bytesrätt sker med det betalsätt som du använde vid köpet.
OBS! Outlösta varor debiteras med 150 kr. Presentkort och broderade varor bytes ej.

Returadress:
Hööks Hästsport AB
Företagsgatan 58
501 77 Borås

Kontakt för byten och returer:
E-post: info@hooks.se
Tel. 033-20 51 40

Ångerrätten

Som konsument har du alltid 14-dagars ångerrätt från det att du tog emot varan (ångerfristen).

Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta. Meddelandet ska klart och tydligt ange vilket köp det rör sig om och att du ångrar köpet. Om du vill kan du använda den blankett som Konsumentverket har tagit fram.

Konsumentverkets blankett för ångerrätt hittar du här.

Du kan också skicka ditt meddelande via e-post eller post. Våra fullständiga kontaktuppgifter hittar du ovan under "Öppet köp och bytesrätt". Notera att det inte räknas som ett utnyttjande av ångerrätten om du inte hämtar ut ditt paket eller inte tar emot en leverans.

Vid utnyttjande av ångerrätten står du för returfrakten. Notera att om du returnerar en använd vara kommer vi göra en värdeutvärdering av varan. Du kommer sedan få pengar tillbaka för varan minus värdeavdraget enligt lag. Värdeminskningen kan sträcka sig upp till 100 % i det fall varan inte går att sälja igen.

Reklamationer

Vill du reklamera en vara, kontakta i första hand butiken där varan köptes. Har du handlat via vår webbutik eller kundtjänst så kontaktar du vår kundtjänst på telefon 033-20 51 40. Tänk på att du måste bifoga/ta med ditt kvitto/följesedel för att kunna reklamera.

Du har rätt att reklamera en skadad eller felaktig vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vi uppmanar till att reklamera omgående efter att felet upptäckts. 2 månader anses alltid som skälig tid för anmälan. OBS! Täcken och andra artiklar måste vara rena och torra för att behandlas.

Om vi godkänner reklamationen, förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan. Om detta inte är möjligt skickar vi en ny vara. Skulle varan vara slut, återbetalar vi köpesumman och de ev. fraktavgifter som du haft i samband med reklamationen, inom 14 dagar. Återbetalning vid reklamation sker med samma betalsätt som vid köpet. I samband med reklamation har du rätt till ersättning för skäliga kringkostnader som reklamationen medfört exempelvis resekostnader och frakt.

Som konsument har du alltid rätt att vända dig direkt till Hööks Hästsport AB för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt eller annan hjälp som berör köp eller beställning.

Mer information om din rätt som konsument hittar på konsumentverket.se.

Som konsument har du även rätt att få en tvist med ett företag prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN), läs mer på arn.se. ARN finns på postadress: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm.

Hööks Hästsport AB kommer att medverka i eventuellt alternativt tvisteförfarande hos ARN och följer ARNs rekommendationer.

För alternativ tvistlösning online vid gränsöverskridande köp finns även EU-kommissionens plattform för alternativ tvistlösning, ec.europa.eu/odr. Mer information finns även på Konsument Europa, en del av Konsumentverket, konsumenteuropa.se.

Returadress:
Hööks Hästsport AB
501 77 Borås

Kontakt för reklamationer:
E-post: info@hooks.se
Tel. 033-20 51 40
Organisationsnummer 556158-2213

Dataskydd

I vår integritetspolicy har vi utförligt beskrivit hur vi sparar och analyserar personuppgifter. Vi registrerar dina personuppgifter i syfte att bl.a. kunna leverera varan till dig, uppfylla våra åtaganden i kundklubben, uppfylla garantiåtagande samt uppfylla lagliga krav. Hööks Hästsport AB är personuppgiftsansvarig för hanteringen av dina personuppgifter.

Personuppgifter skickas ej vidare eller säljes inte på något sätt vidare till tredje part.

Som registrerad hos Hööks Hästsport AB har du vissa rättigheter i förhållande till dina personuppgifter. För fullständig information om dina rättigheter och hur vi behandlar dina personuppgifter läs vår integritetspolicy här.

Har du frågor om vår personuppgiftsbehandling kan du alltid kontakta oss via e-post: info@hooks.se.

Erbjudanden och kommunikation

Som kund hos oss vill vi se till att du alltid får våra senaste erbjudanden och håller dig uppdaterad om nya produkter. Vi kommunicerar vanligtvis via e-post, sms, magasin och hooks.se, men ibland kommunicerar vi även genom digital annonsering på externa webbsidor (t.ex. Facebook).

Kom ihåg att du alltid kan ändra dina inställningar för vilken kanal du vill ta emot vår marknadsföring genom att logga in på Mina sidor som medlem eller genom att kontakta order@hooks.se. Du har också rätt att invända mot vår direktmarknadsföring om du inte längre vill ta del av våra nyheter eller erbjudanden. Läs mer om hur du utövar dina rättigheter i vår integritetspolicy.

Cookies

En cookie är en liten textfil som webbplatser du besöker begär att spara på din dator. Den används för att göra ditt surfande smidigt. Cookies innehåller ingen personlig information utan informationen i textfilerna består av bokstäver och siffror.

Även om varje cookie får ett unikt samordningsnummer så kan vi inte se någon personlig information om dig såsom ditt namn eller IP-adress baserat på de cookies som vi samlar in. Det rör sig med andra ord om pseudonymiserade uppgifter och vi använder inte informationen på ett sätt som gör att vi kombinerar din personliga information med cookie-informationen.

Det finns också olika typer av cookies:

  • Sessionscookies som sparas tillfälligt på din dator när du besöker vår webbplats och tas bort så fort du stänger ner din webbläsare.
  • Permanenta cookies som finns kvar på din dator till dess att du tar bort dem.
  • Förstapartscookies som placeras på din dator av oss i samband med att du surfar in på vår webbplats.
  • Tredjepartscookies som ett annat företag placerat på din dator (det är tredjepartscookies som gör att du t.ex. ser annonser på produkter som du tidigare har klickat eller gjort sökningar på).


Cookies kan även komma att användas för att analysera vilka sökningar du gjort och sidor du har besökt på hooks.se. Detta sammantaget visar ett generellt sök- och beteendemönster. Analyserna kan sedan ligga till grund för vår marknadsföring vid besök på vår och på andra webbplatser. Sparade cookies används exempelvis i syfte att ge dig anpassad och relevant information och en så personlig shoppingupplevelse som möjligt. För detta ändamål använder vi en kommersiell 3:e partsaktör för att anpassa och göra innehållet i vår kommunikation mer relevant och intressant för dig.

Cookies kan dessutom användas för att göra ditt besök hos oss bättre. Vill du veta mer om cookies rekommenderar vi dig att läsa på Post- och telestyrelsens webbplats, pts.se.

Du kan alltid ändra dina webbläsarinställningar eller enhetsinställningar för användningen och omfattningen av cookies. Klicka dig in på inställningarna för din webbläsare eller enhet för att lära dig mer om hur du ändrar dina cookieinställningar. I dina inställningar kan du blockera alla cookies men du kan också välja att endast acceptera förstapartscookies eller välja att radera cookies när du stänger ner din webbläsare. Kom ihåg att ändrade inställningar kan innebära att vår webbutik och andra tjänster inte fungerar korrekt.

Force majeure

Händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför Hööks kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure. Detta innebär att Hööks befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Avtal

Vår lagliga grund att spara dina uppgifter baserar sig på att du som kund, genom att exempelvis handla på hemsidan, ingått ett avtal med Hööks. Du kan alltid säga upp avtalet genom att kontakta Hööks. I händelse av att flera avtal finns, gäller det avtal som har längst giltighetstid.

Alla avtal mellan kund och Hööks Hästsport AB ingås på svenska.

Medlem i Svensk Digital Handel

Hööks Hästsport är medlem i Svensk Digital Handel som har stränga regler för medlemskap. SDH-märket ger köptrygghet när du handlar på distans.

Medlem i WSD

Vi är också den enda svenska medlemmen i WSD - Worldwide Saddlery Distributors - en världsomspännande inköpsförening som ger möjlighet att hålla låg nivå på priser och hög nivå på kvalitet!

Trygg E-handel

Syftet med Trygg e-handel är att skapa tydligare, enklare och enhetligare riktlinjer för vad som gäller vid e-handel - både för dig som konsument men även för e-handlaren. När du ser en Trygg e-handelssymbol i anslutning till en e-handlare skall du kunna lita på att du kan handla tryggt och säkert i webbutiken. hooks.se som drivs av Hööks Hästsport AB lever upp till Trygg e-handels krav för e-handlare.

Vi reserverar oss för lokala avvikelser, tryckfel och slutförsäljning.