Planera din ridning inför träning och tävling

planera_traning_tavling


Har du möjlighet att göra upp tränings- och tävlingsplaner tillsammans med din tränare så är det naturligtvis ännu bättre då denne kanske ser att du och din häst klarar av mer än du själv tror och på så sätt blir planerna mer eller mindre realistiska.

Skaffa dig en träningskalender/dagbok så att du kan föra bok över dina framsteg, det är inte bara roligt utan även väldigt givande.

Planera rätt

Börja året med att göra en grovplanering över hur året är tänkt att se ut vad det gäller träningar, tävlingar, viloperioder, vaccinationer och hovslagare.

När du sedan planerar dina träningar så kan du dels göra mer detaljerade veckoplaneringar men gör även en plan för de kommande två-tre månaderna. Ta gärna hjälp av din tränare. Glöm inte att sätta upp mål, inte bara slutmål utan även mindre delmål, så att du kan känna tillfredsställelse när du känner att du är på rätt väg.

Variera din ridning

Försök att göra en så varierad träningsplanering som möjligt, varva arbete på ridbanan med uteritter, gymnastikhoppning, longering eller tömkörning. Får du till en bra mix så får du oftast en mycket gladare och mer arbetsvillig häst. Även om du har gjort upp en bra planering så måste du vara beredd att eventuellt ändra på den. Hästen kanske inte svarar som du har tänkt på de övningar du planerat in eller du kanske känner att hästen känns trött och inte helt mottaglig? Då kanske du måste sänka kraven och/eller lägga in kortare viloperioder för att du senare ska kunna nå till dina mål. Det kan också vara tvärtom, att du behöver aktivera din häst mer för att nå framåt.

Träningsdagbok

Att föra träningsdagbok göra att du får en bra överblick på hur din häst reagerar och tar till sig träning. Du kan gå tillbaka och se hur hästen uppförde sig tidigare – det kan vara till ovärderlig hjälp. Du kan få svar och bli påmind om små detaljer som man kanske inte tror spelar så stor roll men i sammanhanget kanske det visar sig ha stor betydelse.

Lägg in vilodagar

Hästar är individer och kräver olika träningar och viloperioder. Vissa trivs bäst om de får gå varje dag även om det innebär att de bara skrittas ut en eller ett par dagar i veckan, medan andra vill ha en eller två vilodagar för att fungera bäst. Man måste vara lyhörd och lära sig vad som funkar bäst för den enskilde individen.

Inga produkter matchar den valda filtreringen